O projektu, aneb jak to všechno začalo


Základní údaje našeho projektu

Název projektu: Místní akční plán rozvoje vzdělávání v ORP Náchod

Registrační číslo projektu: CZ.02.3.68/0.0/0.0/15_005/0000306

Doba realizace: 1. 2. 2016 - 31. 12. 2017

Žadatel: MAS Mezi Úpou a Metují

Partner žadatele a zpracovatel MAP Náchod: MAS Stolové hory

Poskytovatel dotace: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR

Program: Operační program výzkum, vývoj, vzdělávání

Výzva: Výzva č. 02_15_005 pro Místní akční plány rozvoje vzdělávání v prioritní ose 3 OP

Anotace projektu: Nominovaní zástupci škol předškolního a školního vzdělávání ze vzniklého funkčního partnerství budou společně na plánovaných setkáních vytvářet místní akční plán, který je součástí tzv. akce KLIMA a je primárně zaměřen na rozvoj kvalitního a inkluzivního vzdělávání dětí a žáků do 15-ti let. Stanovené priority ve vzdělávání budou realizovány v další fázi MAP+ a budou reagovat na skutečné potřeby všech zúčastněných stran a jejich podněty.

Proč se píše MAP?

Odpověď je jednoduchá. MAP je významným podkladem pro vyhlašování výzev především z OP VVV a IROP, bez něhož nebudou moci školy čerpat finance z Evropské unie v období operačních programů 2014-2020.

V rámci tvorby MAPu se tedy jedná o:

  • podklad pro zacílení a čerpání dotací z Operačního programu věda, výzkum, vzdělávání (OP VVV, měkké projekty)
  • podklad pro zacílení a čerpání dotací z Integrovaného regionálního operačního programu (IROP, investiční výdaje do infrastruktury pro vzdělávání)
  • shodu na prioritách v oblasti vzdělávání, nalézt funkční způsoby spolupráce a sestavit akční plán aktivit

Dalším přínosem realizace místních akčních plánů je také vybudování udržitelného systému komunikace mezi aktéry, kteří ovlivňují vzdělávání v území. Vzniklá partnerství napomáhají zkvalitňování vzdělávání v zejména v místních MŠ a ZŠ, ale také k řízenému rozvoji dalších služeb na podporu vzdělávání dětí a mládeže.

Co je tedy naším cílem a cílem projektu?

Cílem je:

  • v maximální možné míře využít dotační prostředky v programovém období 2014 - 2020 určené pro vzdělávání, konkrétně pro základní a mateřské školy,
  • zjistit investiční a neinvestiční priority a potřeby základních a mateřských škol a také základních uměleckých škol a dalších organizací neformálního a zájmového vzdělávání, které by měly sloužit jako podklad pro vyhlašování budoucích výzev,
  • podpořit spolupráci, komunikaci a výměnu zkušeností mezi organizacemi, které ovlivňují vzdělávání v území s aktivním zapojením zřizovatelů, rodičů a dětí,
  • rozvíjet v našich školách motivující kulturu zaměřenou na maximální úspěch pro každého žáka a každého učitele a na trvalý pedagogický rozvoj celé školy,
  • vytvořit příhodné podmínky pro společné vzdělávání vyhovující všem zapojeným aktérům
  • a v neposlední řadě podpořit i rozvoj a kvalitu vzdělávání jak pro učitele, tak pro žáky

Díky MAPu by mělo dojít ke zlepšení vzájemné spolupráce jednak mezi pedagogy, školami, zřizovateli a dalšími partnery, kteří se zabývají vzděláním. Tím se začne zkvalitňovat výuka, vzdělávání a kompetence pedagogů. Při tvorbě místního akčního plánu je hlavním cílem stanovit priority, na které by se měly zúčastněné strany zaměřit a podporovat rozvoj dalších služeb, které se vzděláváním zabývají. Motivovaní a kompetentní učitelé a ředitelé mateřských a základních škol ovlivňují kvalitu a klima ve školských zařízeních.


Jaká tedy bude role realizačního týmu?

Role realizačního týmu:

  • koordinace jednotlivých aktivit a zpracování dokumentu MAP
  • dle aktuálních potřeb a požadavků zainteresovaných stran pořádání školení, zážitkových kurzů, výjezdů za dobrou praxí a dalších vzdělávacích programů jak pro ředitele, tak pro učitele škol a školek

Kdo bude rozhodovat, jaké projektové záměry v MAPu budou?

Zpracování MAPu bude probíhat za účasti všech důležitých partnerů, tj. škol a jejich zřizovatelů, ale i zástupců neformálního vzdělávání. Jedním z hlavních přínosů celé akce by mělo být vytvoření trvalého a funkčního partnerství mezi jednotlivými školami a jejich pedagogy a snaha napomoci snazšímu předávání zkušeností a příkladů dobré praxe mezi nimi.

Hlavním rozhodovacích orgánem bude Řídící výbor, který se bude pravidelně scházet, aby rozhodoval o důležitých otázkách při zpracování dokumentu.

Povinní zástupci Řídícího výboru jsou:

  • zástupce realizátora projektu MAP
  • zástupce kraje
  • zástupci zřizovatelů škol - školy bez rozdílu zřizovatele, tj. včetně soukromých a církevních vedení škol, učitelé, zástupci ze školních družin - školy mateřské a základní bez rozdílu zřizovatele tj. včetně soukromých a církevních
  • zástupci organizací neformálního a zájmového vzdělávání
  • zástupci základních uměleckých škol
  • zástupce krajských akčních plánů
  • zástupce rodičů, kteří jsou doporučeni školskými radami nebo organizacemi sdružujícími rodiče
  • lokální konzultant Asociace sociálního začleňování

Pro realizaci MAP budou pravidelně svolávány také Pracovní skupiny zřízené Řídícím výborem, kde už se budou podrobněji řešit vaše jednotlivá problémová témata a také témata jako jsou:

  • Předškolní a vzdělávací péče: dostupnost - inkluze - kvalita
  • Čtenářská a matematická gramotnost v základním vzdělávání
  • Inkluzivní vzdělání a podpora dětí a žáků ohrožených školním neúspěchem
  • Rozvoj podnikavosti a iniciativy dětí a žáků
  • Rozvoj kompetencí žáků v polytechnickém vzdělávání (podpora zájmu, motivace a dovedností v oblasti vědy, technologií, inženýringu a matematiky "STEM", což zahrnuje i EVVO)
  • Kariérové poradenství v základních školách
  • Rozvoj digitálních kompetencí dětí a žáků
  • Rozvoj kompetencí dětí a žáků pro aktivní používání cizího jazyka
  • Rozvoj sociálních a občanských kompetencí dětí a žáků
  • Rozvoj kulturního povědomí a vyjádření dětí a žáků
  • Investice do rozvoje kapacit základních škol
  • Aktivity související se vzděláváním mimo OP VVV, IROP
  • a další...

V Řídícím výboru a Pracovní skupině může být každý, kdo má k dané problematice co říct. Pokud byste se i vy rádi stali členy Řídícího výboru či Pracovní skupiny, neváhejte se nám ozvat. Rádi do našich řad přizveme zástupce zřizovatelů, škol, školek a školských zařízení ale i zástupce základních uměleckých škol, ostatních organizací neformálního a zájmového vzdělávání a také zástupce z řad aktivních rodičů zapojených například do školských rad. Budeme rádi, i pokud nám poradíte, na koho se případně obrátit.

První setkání Řídícího výboru je plánováno na druhou polovinu dubna 2016, proto prosíme o nominaci řádných členů a jejich náhradníků za Vaši organizaci a také o nominaci z řad rodičů například ze školské rady jak do Řídícího výboru, tak do Pracovních skupin.

O vyjádření prosíme nejdéle do 7. dubna 2016 na Den vzdělanosti J. Nominace, prosím, zašlete elektronicky na reminkova.map@gmail.com.

Co konkrétně nás teď čeká?

Kromě sestavení a uspořádání setkání Řídícího výboru a Pracovních skupin nás teď také čeká vytvoření tzv. Strategického rámce do roku 2023, který by měl vystihnout hlavní priority v oblasti vzdělávání v území. Tento Strategický rámec musí být hotov do konce školního roku, tzn. do konce června 2016. Soulad projektových záměrů s tímto Strategickým rámcem bude nutnou podmínkou pro čerpání finančních prostředků z dotačních programů OP VVV a IROP.

© 2016 Místní akční skupina Stolové hory, Masarykovo nám. 98, 549 54 Police nad Metují
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky